Dutch Nomad Couple: de Triple Double van de travelmarketing

Voor De Ondernemer
Zie ook LinkedIn

Dutch Nomad Couple is een modern sprookje voor ondernemers. Waar veel ondernemers zich in hun groei belemmerd voelen door de behoefte aan meer geld, meer mensen en minder regels, putten Angela en Tino Kreijns uit die belemmeringen juist inspiratie. Na geestdodende dienstverbanden en oppervlakkige omzwervingen transformeerden ze samen tot de ondernemers die ze diep van binnen altijd al waren.

Waarde creëer je in de netwerk- en betekeniseconomie door te delen en reputatie door authenticiteit. Precies wat Dutch Nomad Couple doet. Zoals Triple Double marketing in de sport een vak apart maakte, zo maakt Dutch Nomad Couple marketing specifiek voor de reisbranche. Hun travelmarketing is échte content: het stel leeft een nomadenbestaan en deelt de authentieke verhalen in grenzeloze blogs, vlogs en reisverslagen. Precies wat reisorganisaties willen om hun bestemmingen aan te prijzen.

Nomadenbestaan

,,30 juli 2004!” Tino Kreijns weet het zoals weinig mannen uit zijn hoofd. De jonge Limburger zat met een vriend op een terras in Dordrecht. Verderop zat een frisse blonde meid, naast een wat oudere vrouw in gezelschap van twee mannen. ‘Jammer dat ze op oudere mannen valt’, grapte hij nog. Het was Angela, die met haar moeder vierde dat ze haar eerste huis had gekocht. ,,Voor het eerst op eigen benen. Alles goed voor elkaar. Op een relatie zat ik helemaal niet te wachten.” Tot dat magische eerste oogcontact. Ze bleven tot sluitingstijd. Zij vroeg of hij kon klussen, hij verstond ‘kussen’.

Twee weken later reisden ze samen naar Barcelona en het zaadje voor een nomadenbestaan op z’n millennials ontkiemde. ,,Ik vroeg hem of hij langer wilde reizen, naar Nieuw-Zeeland. Gewoon, om een gevoel te krijgen bij zijn reislustigheid.” Dat zat wel goed en samen leek niets onmogelijk. School af, carrières op koers, een mooi huis, dikke auto’s en in 2009 een prachtige bruiloft.

Content, Branded Content, LDRT, Journalistiek, Interview, Schrijven, Reizen, Triple Double, Marketing
De travelmarketeers Tino en Angela Kreijns, als ‘Dutch Nomad Couple’, hier in het Mexicaanse Tulum.

Is dit alles?

Voor tien jaar later dochter Philou werd geboren, liepen ze vast; beiden en bijna samen. De chaos die onvermijdelijk voorafgaat aan transformatie. Salesmanager Tino was nooit lang op dezelfde werkplek geweest en raakte steevast snel verveeld.

,,Het langst heb ik bij de Persgroep, nu DPG Media, gewerkt: vijf jaar. Op een gegeven moment ging ik steeds andere routes naar huis nemen. Nam ik de afslag Lexmond in plaats van Gouda. Kleine signalen dat ik naar afwisseling verlangde. Bij mij speelde zich dat in mijn hoofd af. Stilletjes, zoals veel mannen dat laten gebeuren: de connectie met Angela werd onbewust minder en ik ging maar meer werken. Angela voelt veel meer en zet dat ook om in actie.”

Pyramide van Maslow

Angela: ,,Klopt! Het paste niet meer. Wilden we dan een nóg groter designhuis? We hadden de hele piramide van Maslow al. Behalve, bedacht ik me, de top: zelfverwezenlijking. Ik wilde meer diepgang, meer van betekenis zijn.” De actie die ze aan dat besef koppelde bracht haar, zonder Tino, op het hoogste puntje van de Kilimanjaro. ,,Ongetraind, in zes dagen! Daar barstte een sneeuwstorm los. Ik vroeg de crew hoe het daar heette. Kun je nagaan hoe goed ik me had voorbereid. ‘Uhuru Peak’, zeiden ze en ik vroeg wat dat betekende. ‘Vrijheid’. Dat was het antwoord op al mijn vragen.”

Veel ondernemers kunnen er over meepraten: vanuit diepe dalen zijn toppen het hoogst. Zo bruisend van energie Angela terugkeerde van de berg, zo ellendig en belemmerd voelde Tino zich inmiddels. ,,Ik kreeg een nieuwe manager in plaats van de directeur bij wie ik me goed had ontwikkeld. Dan kun je opnieuw beginnen, niet op 0 maar op min 1. Plus: we wilden het huis verkopen, maar dat stond onder water. Ik zat aan alle kanten vast en was de regie kwijt. Dan kijk je anders naar het leven, laat je je door ellende sturen. Ik zag de bovenbuurman die na een leven lang werken zijn pensioen wilde gaan vieren, met zijn vrouw in een camper door Europa. Ze liepen altijd hand in hand. Hij werd ziek en is kort daarna overleden.”

’Zo wil ik niet eindigen’, dacht Angela. Zeker toen ook haar oma overleed. ,,Zij was altijd zo dichtbij mij geweest. Ik was zo verdrietig.” Tino voelde haar verdriet; dat het dieper zat dan hij dacht: ,,Ze zei ‘elke minuut die voorbij gaat zijn wij minder bij elkaar’.”

Onbevangenheid

,,Dat kwam wél binnen.” Zo hard dat Tino het wél omzette in actie. Op een marketingcongres hoorde hij niet de saaie data, wel de gitaar bij de presentatie over ‘Flame, Flow en Flood’.

,,Er staat me weinig van bij, behalve één opmerking die me diep raakte: na ons 65e weten we ineens wat we willen, net zoals tot ons zestiende. Er tussenin zit het vast. ‘Ga eens terug naar die tijd van onbevangenheid’, zei hij. ‘Welke dingen wilde je toen graag? Welke daarvan doe je nu?’ Ik ben naar Limburg gegaan, waar ik als jochie soundmixshows had georganiseerd en presentaties en video’s maakte. Af en toe een powerpoint; meer was er niet van over. Dat inzicht, dat besef deed mijn bloed bruisen.”

Alles verkopen en loslaten

2015. Beiden hadden hun kern gevonden en hun dromen én daden smolten samen. De ondernemersgeest was uit de fles, al zaten ze nog vast in allerlei structuren. Die lieten ze achter zich door in een T2 oldtimer door de Franse Provence te toeren. ,,Daar – Camping Chez Marcel heette het – hebben we om er echt werk van te maken een datum gezet. In 2016 zouden we alles verkopen en loslaten.”

Toen was er opeens ruimte; alle ruimte. En vonden ze zichzelf terug in de Mexicaanse jungle. ,,Waarom wisten we niet. Wel dat het heel goed voelde in die totaal andere wereld. Zonder structuren en met heel veel gevoel en echte ontmoetingen. Onze mindset veranderde; we zouden nooit meer terug gaan naar ons oude leven.”

Zes maanden zouden ze het kunnen uitzingen als ze niets zouden ondernemen. ,,Maar we gingen ook anders naar geld kijken. Van ‘meer, meer, meer!’ naar ‘twee backpacks en twee laptops, meer hebben we niet nodig’.”

‘Reisbureaus willen geen marketingmateriaal, die hebben échte content nodig. Kan een Transavia megabudgetten uitgeven aan influencers en storytelling, wij zijn er voor partijen buiten de top 5’

Travelmarketeers Angela en Tino Kreijns

Vloggershut

Natuurlijk hadden ze vooraf bedacht ter plekke – waar dan ook – te kunnen werken: content maken en les geven. Maar op reis, als je alle tijd en ruimte neemt, loopt alles anders. ,,We ontmoetten een jongen uit Parijs. Of eigenlijk: hij had onze foto’s, video’s en verhalen gevonden op Insta. Of we een weekje in Tulum wilden logeren in één van zijn Palapas. Om er over te verhalen, ter promotie.” Na elf maanden Mexico, langs San Francisco en Belize, monsterden ze in Denemarken aan op De Eendracht. In hun vloggershut maakten ze duizenden volgers deelgenoot van het dagelijks leven aan boord, onderweg naar de Tall Ship Races 2017 in Klaipeda (Litouwen).

Triple Double van travelmarketing

Transformatie, geen toeval. Want de beste ondernemer die je kunt zijn, zit het diepst van binnen. Het is wie ze zijn en laten zien. Wat ze uitspreken, wakkert aan.

,,Dat straal je dan uit en trek je aan. Het werd ons werk en ons leven. Zoals Triple Double marketing specifiek voor de sport in de markt zette, zo maken wij ‘travelmarketing’.” Vanuit die authenticiteit creëert het stel concepten voor reisorganisaties die daarmee echte klanten bereiken.

,,Reisbureaus willen geen marketingmateriaal, die hebben échte content nodig. Kan een Transavia mega budgetten uitgeven aan influencers en storytelling, wij zijn er voor partijen buiten de top 5. Met creatieve concepten die in real life ontstaan. Niet met massale influencersvoor zover echt. Wél met de juiste, eerlijke community’s. Wij hebben een wereldwijd netwerk aan mensen die content maken, zijn altijd onderweg en schakelen snel.”

Het is storytelling the next level: Angela en Tino Kreijns zíjn the story en leven het.

Dutch Nomad Couple, hier in Zadar Kroatië (2019)
Dutch Nomad Couple is het merk van Angela en Tino Kreijns als influencers. Round Egg is de onderneming waarmee ze in de reissector creatieve concepten ontwikkelen, vaak samen met andere content creators en influencers die goed passen bij de doelgroep van de klant.

Instagram: instagram.com/dutchnomadcouple
YouTube: youtube.com/dutchnomadcouple
Info over het travelmarketing bureau: roundegg.nl

Leave a Comment

Your email address will not be published.

Start typing and press Enter to search