Beitske. Het enige meisje op de baan. Wint.

Waarom zijn er geen vrouwelijke Formule 1-coureurs? Beitske Visser, die net als Max Verstappen en viervoudig wereldkampioen Sebastian Vettel deel uitmaakte van het Red Bull Junior-programma en de meeste mannelijke coureurs te snel af is, weet wel waarom. Zijn de kansen eerlijk verdeeld?

Hoe heb je als klein meisje geleerd wat eerlijk is?

‘Nou, om eerlijk te zijn: wij speelden altijd vals. Als ik een spelletje had verloren, zocht ik uit hoe anderen het hadden gedaan en bedacht iets slimmers. Als iedereen vals speelt, is het dan oneerlijk?’ 

‘Ha, dat heb je van mijn vader. Ik was drie toen ik mee mocht naar een 24-uurs kartrace waar hij aan meedeed. Ik wilde naar een kart lopen en erin. Dat paste niet, vond hij. Ik deed volgens hem alles te vroeg: lopen, klimmen. Brak een arm, had een keer mijn schouder uit de kom en een flink gat in mijn hoofd. Ik probeerde gewoon alles. Mijn vader had een autobedrijf en verkocht ook trapauto’s. Daar reed ik dus in rond. De geur van benzine en rubber, de herrie van motoren is er voor mij altijd geweest.

Jij begon al met karten toen je nog in de luiers zat?

Op mijn vijfde verjaardag kreeg ik een babykart. Hebben we direct de visite laten zitten en zijn naar de kartbaan gegaan. Sindsdien wil ik gewoon rijden, winnen. Maakte niet uit wat voor wedstrijd. Na drie maanden lessen werd ik in een wedstrijd twee keer gelapt door snellere karts. Toen heb ik die babykart boos in het gras geparkeerd. “Ik wil een nieuwe, zo kan ik niet winnen”, zei ik.’

Dat was niet eerlijk, zeg maar. Jij had het geluk dat je vader beter materiaal kon regelen, een minikart en later een schakelkart. Maar dat je tegen jongens moest rijden, dat was onvermijdelijk oneerlijk?

‘Er waren alleen maar jongens. Pas toen ik een jaar of twaalf werd en door heel Europa mocht racen, begreep ik het verschil. Doordat er nog een Nederlands en een Deens meisje reden en de jongens ons liever van de baan reden dan te worden ingehaald. Daarom leerde ik dat altijd voor te zijn.’

Met succes: in 2010 won je grote prijzen, ook in het EK. Je doorbraak in de media en bij fabrieksteams?

‘Vooral de Italiaanse pers vond het prachtig: het enige meisje op de baan en dat wint. Daar leefde het meer dan in Nederland. Bij teams merkte ik dat er twijfel was: ‘Het is een vrouw, kan dat wel’? Ook als ik alle testen goed had gescoord. Dat vond ik moeilijk. Hoe ga je daar nou mee om? Je kunt niet iets slimmers verzinnen dan maar gewoon doorgaan.’

Meningen zijn er te over. Fysiek moeten vrouwen harder hun best doen (zegt Verstappen) en mentaal hebben ze de neiging langer na te denken (denkt Vettel). Is dat jouw ervaring?

‘Nou, dat ik niet lang nadenk, heb ik al verteld. En fysiek: je moet een bepaald niveau halen, meer niet. Het is niet zo dat de sterkste wint. Hoe dan ook: het is generaliseren. Je kunt ook zeggen dat vrouwen lichter en kleiner zijn en beter kunnen multitasken … Het belangrijkste is dat je gas geeft. Dan word je geaccepteerd zoals jij wilt.’ 

Niet als mooie ‘grid girl’, niet als ‘snel voor een vrouw’ of ‘aantrekkelijk voor een sponsor’. Wel als …

‘De snelste. Van mannen én vrouwen.’ 

Jouw droom is de Formule 1. Is de droom nog levend?

‘Bij BMW Motorsport kan ik me dit jaar verder ontwikkelen. Ik ben heel blij dat ik die mogelijkheid heb. Dat ik weer een jaar meedoe, veel leer en kan laten zien. Verder dan een jaar vooruit kijken heeft geen zin. Het is lastig, maar zolang ik kansen krijg en die grijp, is niets onmogelijk.’

Geldt dat ook buiten de baan, in de samenleving? Dat mensen mee willen doen, maar dat dat soms te lastig is?  

‘Blijkbaar. Hoe kan het dat er in Nederland mensen op straat leven? Dat kan toch geen kwestie van geld zijn? Als ze dat niet aan de goede dingen uitgeven, help ze dan daarmee.’

Meer Eerlijk Delen

De busreis naar het interview in Uitwellingerga (blog)

Gepubliceerd in FNV Magazine

BEITSKE VISSER (23)

woont in het Friese Uitwellingerga en is Neerlands hoop op een vrouw in de Formule 1. Haar vader Klaas had een autobedrijf en was coureur. Onder zijn vleugels had ze een succesvolle kartcarrière die haar een plek opleverde in het Red Bull Junior-programma. Toen dat eindigde was het in 2017 de vraag of een team het aandurfde met een van de weinige vrouwen in de sport. BMW wel en dit seizoen rijdt ze in tourwagens van het BMW Junior-programma. In mei debuteerde ze met onder meer Tom Coronel in de 24-uursrace op de Nürburgring.

1 Comment

Leave a Comment

Your email address will not be published.

Start typing and press Enter to search