Bij de NS had ik het belang leren kennen van ICT. Van de technische mogelijkheden en vooral ook van goed contact met ICT’ers. ICT op hoofdlijnen begrijpen en de taal van techneuten spreken, leken me zelfs voorwaarden om een goed communicatieadviseur te zijn.

In het bijzonder fascineerden de mogelijkheden van databases me. ‘Je klantendatabase is belangrijker dan je bankrekening’, zei ik graag provocerend. 

Databasebeheerder

Bij UCC, een dynamische start-up van drie dienstmakkers, kreeg ik de kans Oracle databasebeheerder te worden. Ik werd gedetacheerd bij onder meer Libertel en Worldaccess en leerde sql en unix in de praktijk terwijl ik mijn certificaten haalde. 

Voor nostalgische oud-collega’s hier meer Druccwerk 

personeelsmagazine

Belongingness (het Nederlandse woord heb ik er nog niet voor gevonden) is voor mij altijd belangrijk geweest en ik zorgde dat ik naast de volledige werkweken bij klanten ook vaak bij UCC was. Er was nog geen personeelsmagazine en dat ben ik met bevriende collega’s gaan verzorgen: Druccwerk.

 
Voor nostalgische oud-collega’s hier meer Inside

interne communicatie

Het bedrijf groeide, reorganiseerde en de behoefte aan betere interne communicatie nam toe. Na een aantal goede gesprekken met directie en raad van bestuur maakte ik er een tweede intern medium bij: Inside. Elke maand interviewde ik de directeuren van de verschillende werkmaatschappijen om een brug te slaan tussen de top en de werkvloer. Grappig genoeg door eerst de heren directeuren op één lijn te schrijven, wat CEO Nico Molenaar (RIP), die ik als altijd laatste interviewde, steevast goed van pas kwam.

cultuur

Het beursgenoteerde UCC werd overgenomen door achtereenvolgens Transiciel en Sogeti en inmiddels was ik de eenmansafdeling Marketing en Communicatie. Aan detachering kwam ik niet meer toe. De belangrijkste opdracht voor mij was de culturele integratie van UCC’ers in de nieuwe organisaties. Op basis van de performance-leer zorgden we ervoor dat medewerkers meer plezier en rendement zouden hebben van hun competenties. 

Bij Sogeti bereidde ik nog de implementatie van CRM-software (Superoffice) voor, waarna ik uitvloog. Net als drie collega’s die voor zichzelf waren begonnen met het zelfontwikkelde open source en no-nonsense informatiemanagement systeem OpenIMS. Sindsdien doe ik voor hen de marketing en communicatie.