Camilla van den Boom: voortdurende verandering moet ondernemersstrategie zijn

De wereld is in een constante flux veranderd. Hoe sluit je aan? Hoe hou je grip op je onderneming als alles steeds verandert? Methodes, met bijbehorende cursussen en titels te over: design thinking, agile, scrum en lean helpen je procesmatig om te gaan met de veranderende wereld. Camilla van den Boom’s boek ‘3458’ maakt duidelijk dat er méér nodig is dan procesverandering: Een systeemverandering én een andere werkwijze. Want die voortdurende verandering, dat ís de strategie.

Eldert Kuiken 13 december 2019

Camilla van den Boom is duidelijk. ,,Ondernemen, daar is er geen school voor. Je moet zelf ervoor zorgen dat je sterker, slimmer en sneller wordt. Continu. En je mensen daarin meenemen, vanaf het eerste moment.” Eerst maar eens terug naar haar Zweden, om een beeld te krijgen van Camilla en haar roots.

Volvo-fabrieken Zweden

,,In Zweden is er voldoende ruimte”, zegt Van den Boom. ,,Voldoende ruimte en veel zuurstof, voor iedereen. Je voel je er daardoor vrij. Iedereen wil vooruit. Die omgeving heeft me zeker gevormd.” De basisopleiding in bedrijfskunde kreeg ze in de fabriek van haar vader. Ze maakte er schoon te midden van mensen en Mazak-machines waarmee onderdelen voor Volvo-fabrieken werden gemaakt.

,,Ik zag mijn vader ondernemen en kreeg zoveel respect voor ondernemers. Daar bestaat geen school voor, besefte ik.” Haar actief onderzoekende geest stelde vragen en bleef dat doen: ‘Hoe weet je wat je moet doen?’ en ‘Wanneer doe je wat?’

,,Ondernemen, daar is er geen school voor. Je moet zelf ervoor zorgen dat je sterker, slimmer en sneller wordt.”

Camilla van den Boom, auteur ‘3458’

Bedrijven begrijpen

Nieuwsgierig zoals een waterman betaamt deed Van den Boom het goed op school. Ze studeerde Internationale Bedrijfskunde aan achtereenvolgens de universiteiten van Göteborg, Brighton en Lüneburg, waar ze veel kennis verwierf en vooral ook op andere manieren leerde kijken naar de wereld. ,,De Engelse cultuur hanteerde een andere definitie van ‘normaal’ dan de Zweedse; zo ervoer ik het in Duitsland wederom.”

Please stop waiting for a map.
We reward those who draw maps,
not those who follow them.

Seth Godin

Het reizen en de wisselende perspectieven hadden haar duidelijk gemaakt wat ze kon en wilde. Ecosystemen ontrafelen en zaken op orde brengen; daar was ze goed in. Bedrijven begrijpen en samen met het management de toekomst maken. Een oproep van Accenture was overtuigend genoeg.

,,Ik was bijna klaar met de opleiding, het was midden in de winter en vroeg in de ochtend. Bij de bushalte stond in enorme letters ’Do you want to change the world? Join Us.’ Nou, dat wilde ik wel.”

Accenture, Andersen, Deloitte

In de twintig jaar die volgden hielp Van den Boom voor Accenture, Andersen, Deloitte en haar eigen bedrijf Sturrm tal van bedrijven sterker, slimmer en sneller te worden. Om tot de conclusie te komen dat met de traditionele manier van strategieontwikkeling de snel veranderende omgeving niet is bij te benen. Want zeker is dat de snelheid van verandering blijft.

,,Dat is zeker ja: alles beweegt en in steeds kortere cycli. Praatten we lange tijd over driejaarcyclussen, nu draait het om driemaandencyclussen. Alles is instant en fluïde geworden. En daar moet je méér hebben dan cijfers alleen. Met de meeste rapporten ben je bezig het verleden te begrijpen. Wat je wilt is de toekomst begrijpen.”

We need a new playbook for strategy,
where change is the thing that is normal
rather than stability.

Rita Gunther McGrath

Wat wel blijft, daar is Van den Boom duidelijk over: mensen. ,,Bedrijven bestaan niet, maar mensen wel. Ze maken het bedrijf. En die willen weten dat ze ertoe doen. Ze willen bijdragen aan een groter geheel. Alle toekomstplannen ten top, je moet ervoor zorgen dat de mensen in de onderneming weten hun eigen aandeel is in de ambitie. Pas dan heb je kans om te slagen. Met een document alléén kom je niet verder.”

People can’t see the big picture
until they are allowed
to participate in the big picture.

In een snel veranderende wereld is volgens Van den Boom succesvol ondernemen onderhevig aan andere factoren dan in een voorspelbare wereld. In haar boek ‘3458’ geeft ze ondernemers de vragen die ze moeten beantwoorden om succes te hebben.

,,Alleen een spreadsheet volstaan niet meer. In de grillige wereld van nu moet je meer doen dan dat. 3458 bestaat uit kwalitatieve tools om te kunnen bepalen hoe je relevant wordt en blijft. Tools waarmee je direct aan de slag kan gaan. Het is een fraai en visueel vormgegeven doe-boek dat aanzet tot actie. Want je zult meer moeten dan rekenen en processen volgen, als je de steeds snellere tempo wilt bijhouden.”

Met 3458 stel je de ambitie op de lange termijn
vast en vertaal je die naar prioriteiten voor
de komende 3 maanden. Deze prioriteiten
zet je vervolgens om in acties voor de
komende 4 weken, 5 dagen en 8 uur.

Gewoon dóen, ondernemer

,,Ondernemers vragen me vaak ‘wat moet ik doen?’ Het antwoord hebben de ondernemers meestal zelf. Ik stel louter vragen. De antwoorden die ze nodig hebben, kunnen ze met hun mensen zelf bedenken. Het enige wat ze nodig hebben is een onderlegger ‘wat te doen in welk volgorde’. Met 3458 stel je de stip op de horizon vast en redeneer je terug. Waar willen we over vijf jaar zijn en welke prioriteiten hebben we dan de komende drie maanden? Dan is het een kwestie van gewoon dóen: welke acties ondernemen we daartoe de komende vier weken, vijf dagen en acht uur om daar te komen?”

Elke week bespreek je de lopende acties
in de standup.
Elke maand bespreek je de resultaten in de meetup.
Elk kwartaal sluit je de huidige 3458 cyclus af en kijk je vooruit in de cleanup.

Kortere levensduur bedrijven

Rest de vraag wat Van den Boom met 3458 de komende vijf jaar ambieert? ,,De levensduur van bedrijven wordt steeds korter. Sommigen kunnen de ontwikkelingen moeilijk bijbenen. 3458 helpt bedrijven de beste versie van zichzelf te worden, het helpt ondernemers zelf hun toekomst vorm te geven. Hoe meer ik daaraan kan bijdragen, hoe beter. Daarom heb ik 3458 ook vrijgegeven. Dus, do try this at home.”

,,Bedrijven bestaan niet, mensen wel.
Ze maken het bedrijf”

Camilla van den Boom, auteur ‘3458’

Het boek wordt wetenschappelijk getoetst, doet zijn werk en bezorgt Van den Boom meer dan genoeg werk. Ze ís een ecosysteem: ze heeft het bedrijf Sturrm en de Sturrm Academy, doceert aan de businessschool TIAS voor ‘de huidige generatie leiders’ en aan de Technische Universiteit Eindhoven ‘de nieuwe generatie leiders’. Voor directeuren, managers en ondernemers van nu spreekt ze op congressen en geeft ze interviews. Binnenkort spreekt ze ook een serie podcasts in.

,,Als je weet wat je moet doen en wanneer,
dan heb je beter kans overeind te blijven”

Camilla van den Boom, auteur ‘3458’

Ondernemer in de stroomversnelling

Om het ecosysteem waarin we leven en ondernemen beter te kunnen begrijpen, moeten we volgens Van den Boom de traditionele denkwijzen en concepten beter doorgronden en aanvullen. ,,De bedoeling is dat je als ondernemer steeds beter weet wat je moet doen en wanneer. Dan heb je beter kans overeind te blijven. Alsof je te midden van rotsen en watervallen in een wildwaterbaan, peddels krijgt.”

Leave a Comment

Your email address will not be published.

Start typing and press Enter to search